Påskekluter


Mønsteret i disse klutene minner litt om små harepus-ører ved første øyekast. Jeg kunne også se for meg små spirer fra vårens nyplantede frø. De ble i alle fall mine påskekluter i år, og oppskriften deler jeg gjerne.


Oppskrift påskekluter:

Legg opp maskeantall etter eget ønske, men det skal være delelig med 8 + 4 masker + 1 kantmaske i hver side. Jeg har lagt opp 38 masker. Bomullsgarn og pinne nr. 3
1. pinne strikkes vrangt. det gjør også pinne 3, 5, 7, og 9 ellers strikkes det rettmasker

2. pinne: 1 kantmaske, *  strikk 4 masker, 2 masker sammen, en løs av (som om den skulle strikkes rett) og strikk deretter 1 maske, løft den løse masken over. * Fortsett fra * til * til det gjenstår 5 masker. Strikk da 4 masker og 1 kantmaske.

4. pinne: Strikk en kantmaske, *Strikk 4 masker, nå skal det strikkes en lang maske slik: Strikk inn høyre pinne 2 rader nedenfor i (området mellom 2 masker sm og 1 maske løs av osv) og strikk masken og dra opp en lang maske og sett den på høyre pinne. Strikk 2 masker, strikk en lang maske* nå skal det være 5 masker igjen på pinnen. Strikk 4 rett, og en kantmasker.

6. pinne: Strikk en kantmaske, * Strikk 2 masker sammen, en maske løs av, strikk en maske, og løft den løse masken over. Strikk 4 masker* når det er 5 masker igjen på pinnen strikkes slik: Strikk 2 masker sammen, en maske løs av, strikk en maske, og dra den løse over, deretter strikkes den siste masken som er kantmasken.

8. pinne: Strikk en kantmaske, * Sttrikk en lang maske 2 rader nedenfor slik som på 4. pinne, strikk 2 masker, strikk en lang maske, strikk 4 masker* De siste 5 maskene strikkes slik: Strikk en lang maske, strikk 2 masker, strikk en lang maske, til sist en kantmaske.
Pinnene 2 - 9 utgjør nå mønsteret, og du kan strikke til du oppnår ønsket størrelse på kluten.

Kanter rundt kluten:

Hekle en rad med staver rundt kluten. I hjørnene hekles 4 staver.
På neste rad hekles det rundt staven fra forrige runde og i hjørnene hekles det rundt staven fra forrige rad, men også en vanlig stav i mellom hver for å få et fint hjørne.
Til slutt hekles en rad med picoter slik*Hekle 3 luftmasker, deretter en fm i 1. lm, hopp over en maske i arbeidet, og fest picoten med en kjedemaske i neste maske *.


16 kommentarer:

  1. Så fine , du er flink :-)

    SvarSlett
  2. Lekre kluter! Takk for oppskrift! Det er så hyggelig når du tar deg bryet med å forklare og dele mønster. Det er slik vi andre får inspirasjon og lærer nye ting.

    Riktig god påske! Her er det strålende vær og skiføre, kaldt om natta, men temperaturen er grei om dagen.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Det var noen riktig søte kluter! Takk for at du ville dele mønsteret med oss.
    Ei fin påske til deg:)

    SvarSlett
  4. Flotte kluter! Ser kaninørene :D

    SvarSlett
  5. Synes at mønsteret var så flott at det kunne brukes til mye mer enn bare kluter. :)
    Så lett for meg en liten genser i dette flotte mønsteret. Tusen takk. :)

    SvarSlett
  6. Nydelige, lette fine vår/sommerkluter. Takk, disse vil jeg strikke en gang. Klem til deg;)

    SvarSlett
  7. Så flotte kluter.Du er så flink å strikke mønster du der er jeg en sinke, og lærer jeg først noe så blir det oppatt og oppat igjen.
    Klemz

    SvarSlett
  8. Hei,
    Veldig fint mønster på klutane dine....takk for at du deler. Var fristande å strikke seg slike klutar :))
    Ha det fint.

    SvarSlett
  9. Noe så nydelig! En slik skal jeg garantert prøve meg på! Takk for mønster! klem Siri:-)

    SvarSlett
  10. Søte kluter i fint mønster! Takk for at du deler oppskriften, dette må jeg prøve en gang! God påske til deg! :-)

    SvarSlett
  11. Kjempefine kluter! Og jeg bare elsker harepus-øre-mønsteret! Takk for at du deler :) Ser for meg søte harepus-ører på en liten jentekjole jeg :)

    Ha ei flott påskeuke!

    Klem

    SvarSlett
  12. Harepus, undrar om det är vad vi kallar videkiss här i Sverige? Knopparna på vide och sälg som blir alldeles mjuka och luddiga?

    SvarSlett
    Svar
    1. De knoppene kaller vi Gåsunger :) Harepus er små harer. Synes jeg så ørene i mønsteret :)

      Slett
  13. Så søte disse klutene er! Fint mønster :)

    SvarSlett
  14. Så fine kluter. Takk for fint mønster ;=

    SvarSlett
  15. Hei. Er inne på din blogg for første gang. Likte veldig godt desse klutene. Takk for att du deler oppskrften. Det mønsteret skale g garnatert sjekke opp snart. Skal alge små vaskekluter til babysnart.
    Fin blogg kommer nok garnantert tilbake

    SvarSlett

Ulla-Bella blir kjempeglad for dine hyggelige kommentarer:)