Patentstrikket lue

Her kommer oppskriften på lua som er strikket for å passe til halsene i helpatent som jeg laget tidligere. De strikkes frem og tilbake på tykke pinner. Til disse har jeg brukt Gullgarn og pinne nr. 6.

Oppskrift på lue i helpatent

Legg opp 65 masker med Gullgarn (eller annet garn som passer til pinne nr. 6)
Strikk 1 rett og 1 vrang til vrangborden måler 3 cm.
Nå skal antallet masker reduseres til 52. Strikk rett på denne pinnen, og fell slik: Strikk 3, strikk 2 sammen osv.
Nå skal det strikkes helpatent. Og hvordan det gjøres står under innlegget til halsene.
Når arbeidet måler 26 cm strikkes 2 og 2 masker sammen på neste pinne. Deretter snurpes de resterende maskene sammen, og la en lang tråd bli igjen. Denne brukes til å sy sammen luen.


9 kommentarer:

  1. Tusen takk for oppskrifta på dei stilige luene. Tenker nok at eg kjem til å prøve:)

    Gerda Gullstrupe er på veg ! Ho var ganske still då eg la henne på skranken, men det varte ikkje lenge. Då postdama tok henne og skulle sette henne i hylla hørte eg O Mio Bambino Cara sole mIoooooo i eit gneldrande høgt toneleie. Eg var snar ut av lokalet ! God helg :)

    SvarSlett
  2. Takk for oppskrifta! Denne kommer jeg nok til å prøve. Stilig med hals og lue som passer sammen.

    Riktig god helg!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Kjempe fin lue! Takk for at du deler oppskrift;)

    SvarSlett
  4. I dag har jen endelig linket til din blogg. Helt på slutten av dagens innleg. Takker for garngevinsten.
    Klem

    SvarSlett
  5. Stilige luer :-) Jeg syns det er veldig fint med patent, og så blir det så godt og varmt :-D

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlett
  6. Takk for oppskrift! Denne kommer jeg til og låne og linke på "lun &lett"-sida mi:) Håper det går greit;)

    SvarSlett
  7. Flotte og enkle luer. Takk for oppskrift.

    SvarSlett

Ulla-Bella blir kjempeglad for dine hyggelige kommentarer:)